Statcounter Code

3 Temmuz 2019 Çarşamba

ENTEL FİLM ÇEKME KILAVUZU - 17 - KASVETLİ KONULAR

"Entel" filmlerin belki de en belirgin özelliği, konularının "kasvetli" olmasıdır. Bunun ana nedeni, bu tür filmleri çekenlerin (romanları / oyunları yazanların da denebilir) kendilerini toplum ortalamasından daha zeki görmeleri ve hayatı daha derin / doğru anladıklarını zannetmeleri ve bu daha derin / doğru (!) anlayış sonucunda da hayattaki en önemli şeylerin ölüm, yabancılaşma (özellikle de aile bireyleri arasındaki ilişkilerde yabancılaşma - şehirlilerin yaşadığı genel yabancılaşma da olabilir), sömürü (emek sömürüsü veya duygusal sömürü), anlamsızlık (sıradan, bildiğimiz hayat anlamsızlığı) vb. olduğu kanaatine varmış olmalarıdır. Ortalama toplum tükettiği eserlerde (burada, film) bu konular üzerinde durmak istemez iken "entel" arkadaşlar, bunlardan başka bir konuya tevessül ve tenezzül etmezler. Eğer bu "entel" arkadaşın kendi "gerçek" hayatında "ölüm" gibi bir kayıp yaşanmışsa, bu arkadaş artık hayatın anlamsızlığını kanırta kanırta gözünüze sokacaktır.

Bir örnek vermek gerekirse, "Kelebekler" bu konulardan üçünü işlemektedir, hem de başarısız bir şekilde: "Ölüm", "aile üyeleri arasında yabancılaşma" ve "anlamsızlık" (patlayan tavuklar ve astronot abi). Filmin bir NBC ya da ZDK tadında olmadığının farkındayım, bu konuların hepsini daha mizahi bir şekilde ele almış, ama gerek konular, gerek ele alış "tarzı" ile "entel" filmi nitelemesini hak ediyor Kelebekler.


NBC'nin Bir Zamanlar Anadolu'da filmi ise bu "entellik" konusunda bir başyapıttır. Özellikle muhtarın evinde gece yenen yemekte konuşulanlar (ölüm, mezarlık, sel olunca mezarların bozulup ölülerin taşması, vb.) bu "kasvetli" hatta "iğrenç" (gory) konuları işleme eğiliminin şahikasını oluşturur. Filmin sonundaki otopsi seslerinin ise rahatlıkla NBC'nin akıl sağlığını sorgulamamıza yol açtığını söyleyebilirim.

Hiç yorum yok: